Araç İçi Bilgi-Eğlence Sistemini Geleceğe Taşımak
*Bu makalenin oluşturulmasına Tektronix İş Operasyonları Müdürü Chris Loberg de katkıda bulunmuştur.
5G akış, Karma Gerçeklik Haritalama, Araçtan Araca (V2V) Oyun ve Araç İçi alışverişin eklenmesi, otomotiv endüstrisi otonom araçların otoyollarımızda dolaştığı bir geleceğe doğru ilerlerken düşünülen yeni yeteneklerden sadece birkaçı. Bu özelliklerin desteklenmesi, modern araçların kalbini oluşturan, sürücüleri ve yolcuları yolda bilgilendiren ve eğlendiren son derece gelişmiş bilgi-eğlence sistemlerini gerektirecektir. Bu geleceğe hazırlanmak için, T1/T2 tedarikçileri, otomobil üreticileri ve yeni girenler dahil olmak üzere otomotiv ekosistemi, donanım tanımlı arabaları yazılım tanımlı otonom ulaşım platformlarına dönüştürme konusunda hevesli olacak.
Araç İçi Bilgi-Eğlence Sistemi Nelerden Oluşur?
Bilgi-eğlence sistemi, eğlence, konfor ve güvenlik için gerekli fonksiyonları yöneten merkezi bir izleme ve kontrol sistemidir. Temelde çeşitli arayüzlere sahip, birçoğu gerçek zamanlı işleyen LAN tabanlı bir sistemdir.
Genel bir bakış için aşağıdaki Şekil 1: IVI sistem bileşenleri diagramına göz atın:
Şekil 1: IVI sistem bileşenleri
Şekil-1 ‘e göre araç, yolcu için, işleve ve üreticiye göre değişen bir dizi arabirim içerebilir, örneğin:
*Eğlence ve bilgi - AM, FM ve Uydu radyosu, CD/DVD ses/video — yayın ve depolama ortamı aracılığıyla, uydu alım teknolojisi, Radyo Veri Sistemi (RDS)
*Daha sessiz bir kabin için aktif gürültü azaltma sistemleri
*Güvenlik Sistemleri ve GPS (Küresel Konumlandırma Sistemi) - navigasyon, telematik, güvenlik (örnek: LoJack)
*Araç İçi Bağlantı - araçtaki kablosuz cihazlarla (ör. USB, ses ve cep telefonları için Bluetooth® ve anahtarlıklar için NFC veya Ultra Geniş Bant)
*İnternet Bağlantısı - araç içi Wi-Fi etkin noktaları, hücresel bağlantılar (4G/5G)
*Güvenlik - ADAS (Gelişmiş Sürücü Destek Sistemleri) uyarıları (görsel video desteği, şerit kontrolü ve kazadan kaçınma dahil) ve eylemler.
*Görsel Sensörler – yedek kameralar, yedek uyarı uyarıları ve araç kameraları, AR (Artırılmış Gerçeklik) göz hizası göstergesi yerleşimi
Bu çeşitli işlevler için LAN tabanlı ortamın, gerektiği gibi çalışması için gereken geri bildirim ve kontrol zamanlamasına göre esnemesi gerekecektir. (Örneğin, frenleme veya direksiyon gibi güvenlikle ilgili tüm işlevler , müzik akışı veya mesajlaşma gibi eğlence işlevlerinden daha sağlam, hatasız ,gerçek zamanlı performansa sahip olmalıdır).
Sonuç olarak, aşağıdaki Şekil 2'deki blok diyagramda gösterildiği gibi bir Araç İçi Bilgi-eğlence (IVI) sisteminde çeşitli seri veri yolu ve paralel veri yolu iletişim sistemleri ve şekil 3'te bir örnek uygulama vardır.
Üstte Şekil 2: IVI Blok Diagramı
Üstte Şekil3: : IVI örnek uygulaması (Kaynak: MIPI Alliance)
Araç İçi Bilgi-Eğlence Sistemi Tasarımları Nasıl Uygulanır?
“Tekerlekler üzerinde veri merkezi” vizyonunu gerçekleştirmek ve tüm paydaşlar için dijital kasanın değerini ortaya çıkarmak için otomotiv tasarımcılarının, IEEE, MIPI (Mobil Endüstri İşlemci Arayüzü), USB-IF gibi endüstri tarafından desteklenen standartlarla çevrili bir iletişim mimarisi benimsemeleri gerekecektir. Seri veya Paralel Veri Yolu standartları, ekosistem genelinde I/O işlevselliğinin daha iyi yönetimini ve tasarımda uyumluluk ve sağlam performans sağlamak için bir PHY katmanı doğrulama testi stratejisini benimseme yeteneğini sağlar.
Tektronix gibi şirketler, Araç İçi Bilgi-Eğlence standartlarında seri iletişim veriyollarını doğrulamak için ölçeklenebilir, esnek ve sağlam bir test platformu sağlar. Aşağıdaki şekil 4'te gösterildiği gibi; Tektronix osiloskopları, tüm Otomotiv Seri Veri Yolu İletişimlerinin kesin PHY katmanı temsilini yakalayabilecek frekans bant genişliğine sahiptir. Düşük gürültü ve yüksek dalga biçimi çözünürlüğü ile hiçbir sinyal ayrıntısı kaçırılmaz.
Belirli bir seri veri yolu standardı için doğrulama aranıyorsa, Tektronix osiloskop, Otomotiv Ethernet, USB Tip C, DisplayPort ve CAN/LIN Bus'a başarılı/başarısız performansını onaylayan isteğe bağlı yazılım paketlerine sahiptir.
Bilgi ve Eğlence sistemi tasarımının uyum sorunları olması durumunda; Tektronix Osiloskopları, bu seri veri yollarının protokol katmanı performansını analiz etmek için bir dizi hata ayıklama ve doğrulama aracına erişime sahiptir ve bu da zaman içinde arıza kaynağının ve olayın nedeninin tam olarak belirlenebilmesini sağlar.
Araç İçi Bilgi-Eğlence Sistemlerinin tasarımı ve onaylanması hakkında daha fazla bilgi için lütfen https://www.tek.com/en/solutions/industry/automotiveadresini ziyaret edin.
Bu blogu beğendiyseniz ve yeni nesil bilgi-eğlence sisteminin tasarım ve test zorlukları hakkında daha fazla bilgi edinmek istiyorsanız, Yeni Nesil Otomobiller için Araç İçi Ağların performansını ve uyumluluğunu sağlama konusundaki ilk kitabımızı inceleyebilirsiniz.
Şekil 4: Tektronix 5 Serisi MSO kullanılarak bir Gösterge Grubu üzerindeki CAN seri iletişim veriyolunun doğrulanması