MENÜ

Blog

EKİ

16

2019
Tahrik kaplin hizalama durumunu inceleme

Motor tahrik kaplini yük ile doğru hizada değilse veya motoru yüke bağlayan bileşen yanlış hizalandıysa yanlış hizalama sorunu ortaya çıkar. Bu yanlış hizalama sorunu, montaj sırasında gerçekleşmiş olabilir veya zaman içerisinde termal genleşme, bileşenlerin kayması ya da bakım sonrası düzgün şekilde yeniden monte edilmemesi nedeniyle oluşmuş olabilir. Hizalama düzeltilmezse mekanik tahrik bileşenlerindeki aşınma artar ve muhtemelen erken arızalara neden olur.

Birçok profesyonel esnek bir kuplajın, yanlış hizalamayı düzelteceğine ve dengeleyeceğine inanır ancak esnek bir kuplaj yalnızca kuplajın kendisini korur. Yanlış hizalanmış bir esnek kaplin, bile mil boyunca ve motorun içine doğru zararlı dairesel kuvvetler aktarır. Bu da motordaki aşınmanın ve görünür mekanik yükün artmasına neden olur.

Ayrıca yanlış hizalama sebebiyle hem yükün hem de motor tahrik kaplininin içine titreşim iletilebilir. Birkaç yanlış hizalama türü vardır:

  • Açısal yanlış hizalama: Kaplinin merkez çizgileri kesişir ama paralel değildir.
  • Paralel yanlış hizalama: Kaplinin merkez çizgileri paraleldir ama eş merkezli değildir.
  • Bileşim yanlış hizalanma: Paralel ve açısal yanlış hizalamanın bir kombinasyonudur. (Not: Neredeyse tüm yanlış hizalamalar, bileşik yanlış hizalanması nedeniyle ortaya çıkar. Ancak bir yanlış hizalama sorununu, açısal ve paralel bileşenleri ayrı ayrı irdeleyerek düzeltmek daha kolay olduğundan uygulayan kişiler yanlış hizalamadan iki ayrı tür olarak bahseder.)

Bir Fluke 830 Lazerli Kaplin Hizalama Cihazı (Laser Shaft Alignment Tool), yanlış hizalama sorunlarını ölçebilir ve tanılayabilir. Ek olarak bir teknisyene bir kaplinin düzgün çalışacağı konuma nasıl yeniden hizalayacağı konusunda kolay rehberlik sunar.